Nieuws Columns Webinars Congressen Opleidingen Podcast Forum
Alle resultaten

palliatieve sedatie /plaatsen van een vlindernaald.

...
henriette
2 jaar geleden
ik ben verpleegkundige in een verpleeghuis (somatiek) Als bewoners palliatieve sedatie krijgen dan plaatsen wij een vlindernaaldje. Meestal plaatsen wij er twee, 1 voor de morfine en 1 voor de midozalam. Ik heb altijd geleerd dat de beste plaats voor een vlindernaald de borst is omdat de doorbloeding hier het langst in stand blijft. Een collega verpleegkundige gaf aan dat een arts tegen haar had vertelt dat ze nooit een naaldje op de borst moest zetten omdat het risico te groot is om een zenuw of een adertje te raken, waardoor iemand eerder overlijdt als er medicatie wordt gespoten. Ik heb in de protocollen gezocht, op internet gezocht. Ik kan geen wetenschappelijk bewijs hiervan vinden. Wie kan mij hierin verder helpen??? alvast bedankt, Henriette
3 new posts
Laatste activiteit:
2 jaar geleden
282 uitzichten
3 posts
...

Hoi
Lijkt me geen steekhoudend argument. Zolang je maar SC plaatst.

...

Henriette
Je doet het hartstikke goed
Liever sc. plaatsten op de borst ivm de doorbloeding inderdaad
Deze argument nooit gehoord
En trouwens als je dormicum of morfine iv spuit gaat je niet sneller dood (gezien je bolussen waarschijnlijk niet heel hoog zullen zijn -> max 5cc p/uur sc)
Succes Karina

You cannot edit posts or make replies: you should be logged in before you can post. Dit onderwerp is gesloten.
subscribe nos
Ja, houd mij ook op de hoogte
nieuws, webinars en meer

Inschrijving ontvangen!

Vanaf nu ontvangt u onze nieuwsbrief.